08.04.2022

The New Wave: Charting Skills Gap in Computational Literary Studies Training

Artjoms Šeļa (IJP PAN) i Lisanne van Rossum (Huygens Institute)

Zbadaliśmy luki w nauczaniu umiejętności badawczych w zakresie literaturoznawstwa komputerowego (ang. computational literary studies – CLS), aby zdobyć informacje na potrzeby wykształcenia własnego podejścia do warsztatów w ramach projektu CLS INFRA, i aby nakreślić obraz, który pozwoli lepiej zrozumieć obecne praktyki nauczania literaturoznawstwa komputerowego. Aby zrozumieć dostępne opcje, ręcznie opisaliśmy próbkę europejskich kursów uniwersyteckich z zakresu humanistyki cyfrowej i letnich warsztatów. Aby zmierzyć zapotrzebowanie, stworzyliśmy ankietę online, w której poprosiliśmy społeczność o ocenę zestawu z góry określonych „umiejętności” w oparciu o postrzegane przyszłe perspektywy w tej dziedzinie i praktyce dydaktycznej (odpowiedź w skali 1-5, 118 uczestników). Badanie pozwoliło nam również przyjrzeć się strukturze demograficznej społeczności CLS. Fakt, że najwięcej respondentów to młodzi badacze na wczesnych etapach kariery wskazuje na nową falę pokoleniową w ramach literaturoznawstwa komputerowego. Rozkład płci uczestników badania był zrównoważony, chociaż wprowadzenie zmiennych takich jak etap kariery, biegłość (według własnej opinii) i dyscyplina wykazały pewien brak równowagi. Naukowcy pracujący w dziedzinie CLS wskazują również, że mają więcej doświadczenia w zakresie metod obliczeniowych, co sugeruje, że idą one w parze z obecną praktyką. Mimo że luka w kształceniu umiejętności ma charakter bardziej ogólny, zidentyfikowaliśmy obszary o zwiększonym zainteresowaniu. Są to umiejętności, które stanowią podstawę badań obliczeniowych: od projektowania badania po zbieranie tekstu, analizę wielowymiarową i modelowanie statystyczne. W odpowiedziach na pytania zawarte w ankiecie powtórzono, że obecna luka w szkolnictwie jest raczej ilościowa niż jakościowa. Ponadto uczestnicy zgodzili się, że zinstytucjonalizowane szkolenie nowego pokolenia naukowców ma zasadnicze znaczenie dla dyscyplinarnego rozwoju CLS.

Spotkanie odbędzie się na żywo na platformie Zoom o godzinie 13.00. W celu uczestnictwa prosimy o wypełnienie formularza: https://forms.gle/4K1MJ7V9JW8MDKmq7 – link do spotkania zostanie przekazany uczestnikom poprzez maila na podany adres.

Informujemy, że pierwsza część spotkania (wykład) będzie nagrywana w celu późniejszego przesłania na nasz kanał YouTube. Wprawdzie nagrywane będą jedynie slajdy oraz głos prelegenta, jednak prosimy tych z Państwa którzy obawiają się przypadkowego nagrania swojego wizerunku o wyłączenie kamerek i uruchomienie ich w drugiej, dyskusyjnej, części spotkania, która nie będzie nagrywana.