11.04.2025

Jan Maliszewski (Uniwersytet Warszawski)

Czy możemy mapować anonimowe wypowiedzi w korpusach scholastycznych – i czy możemy to robić na dużą skalę?

W referacie przedstawię projekt badania stylometrycznego mającego na celu analizę anonimowej łacińskiej produkcji literackiej na uniwersytetach w średniowieczu. Skupię się na problemach związanych ze źródłami znanymi jako reportationes, wywodzącymi się z zapisów wykładów mówionych. Notatki te, sporządzane przez studentów uniwersytetu, były niekiedy przekształcane we właściwe utwory literackie, których autorstwo przypisywano mistrzowi. Procedura ta była prawdopodobnie dość powszechna, ale niewiele wiadomo na temat dokładnej roli studentów- reportatores i późniejszych redaktorów. Choć bezpośrednim przedmiotem badań przedstawionych w referacie jest zbiór Quaestiones Stephena Langtona (ok. 1180-1206), poruszone zjawiska tekstowe odnoszą się do znacznie szerszej klasy źródeł. Przedstawię filologiczną motywację stojącą za tym problemem, przechodząc do dyskusji nad dwiema kluczowymi przeszkodami utrudniającymi zastosowanie technik stylometrycznych w kontekście korpusów scholastycznych: dominacji zbyt krótkich próbek tekstowych oraz ograniczonej dostępności danych nadających się do odczytu maszynowego. Omówię strategie radzenia sobie z obiema kwestiami, argumentując, że analiza stylometryczna oparta na danych wyekstrahowanych za pomocą HTR może być stosowana jako technika eksploracyjna obok zwykle stosowanej analizy kodykologicznej i stemmatycznej.

Spotkanie w języku angielskim. W celu wirtualnego uczestnictwa w spotkaniu prosimy o zapisanie się przez ten formularz: https://forms.gle/4K1MJ7V9JW8MDKmq7