O stylu powieści. Algorytmiczna identyfikacja typów zdań złożonych.
Botond Szemes (Eötvös Loránd University)
W swoim wystąpieniu zaprezentuję metodę, która pozwala na automatyczną identyfikację różnych typów zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie w języku węgierskim poprzez analizę spójników oraz ich umiejscowienia w zdaniu. Metoda ta otwiera nowe perspektywy w badaniach stylometrycznych: z jednej strony spójniki jako słowa funkcyjne dostarczają dużej ilości danych do analiz statystycznych, z drugiej strony mają też one swoje znaczenie sygnalizujące związki między zdaniami składowymi (np. przeciwstawność czy warunkowość). Poprzez badanie względnych frekwencji każdego z typów, możliwe staje się odkrycie jakie związki zdań składowych są najbardziej charakterystyczne dla danego tekstu czy korpusu. W ten sposób można uchwycić styl i poetykę powieści w skali zdania, a także wyłonić topologiczno-logiczną strukturę tekstów, która zwykle nie jest wprost odzwierciedlona w procesie czytania.
W prezentacji analizuję częstotliwość określonych typów koniunkcji na korpusie 100 powieści węgierskich. Daje to możliwość (1) zbadania, które teksty w porównaniu z innymi są najbardziej charakterystyczne dla danego typu; (2) wizualizacji „wewnętrznej struktury” tekstu, która opiera się na proporcjach typów względem siebie; oraz (3) rejestrowania zmian historycznych. To ostatnie może być szczególnie interesujące, jako że pozwala na zaobserwowanie wyraźnych tendencji w zmianie częstotliwości typów w okresie objętym przez badany korpus 100 powieści (1832-2005).
UDZIAŁ:
Spotkanie odbędzie się na żywo na platformie Zoom o godzinie 13.00. W celu uczestnictwa prosimy o wypełnienie formularza: https://forms.gle/4K1MJ7V9JW8MDKmq7 – link do spotkania zostanie przekazany uczestnikom poprzez maila na podany adres.
Informujemy, że pierwsza część spotkania (wykład) będzie nagrywana w celu późniejszego przesłania na nasz kanał YouTube. Wprawdzie nagrywane będą jedynie slajdy oraz głos prelegenta, jednak prosimy tych z Państwa którzy obawiają się przypadkowego nagrania swojego wizerunku o wyłączenie kamerek i uruchomienie ich w drugiej, dyskusyjnej, części spotkania, która nie będzie nagrywana.