29.11.2019

Dlaczego wysoka centralność w sieci rówieśniczej nie (zawsze) przekłada się na postępy w nauce? Potencjał i paradoksy w analizie sieci społecznych uczniów języka obcego

Michał B. Paradowski (UW) – prezentujący, pełna lista autorów poniżej

Sieci społeczne często odgrywają znaczącą rolę w naszych osiągnięciach, w tym również w procesie przyswajania języka obcego. Wiele współczesnych teorii uznaje wagę kompozycji sieci społecznej uczniów. Dokonywano nawet prób rekonstrukcji takich sieci oraz zachodzących w nich relacji społecznych. Do tej pory jednak żadne z badań nie zoperacjonalizowało ilościowo interakcji zachodzących w takiej sieci komunikacji w sposób pozwalający na zmierzenie jej wpływu na postępy językowe uczestników.

Przedstawimy wyniki dwóch analiz wpływu dynamiki i topologii rówieśniczej sieci komunikacyjnej na efektywność nauki języka obcego, 1) w grupie studentów uczestniczących w wymianie Erasmus+ w Niemczech (n=39) oraz 2) wśród uczestników intensywnego letniego kursu języka i kultury polskiej w Warszawie (n=181). Ukażemy między innymi, w jaki sposób obliczeniowo-antropologiczna analiza sieci społecznych (SNA) rzuca nowe światło na zależności między relacjami społecznymi i przyswajaniem języka obcego, szczególnie nabywaniem umiejętności produktywnych. Wyniki analiz sugerują, że (przynajmniej w kontekście zanurzenia w języku obcym) osiągnięcia w tym języku mogą być w większym stopniu objaśnione przez konfigurację sieci społecznej i dynamikę interakcji rówieśniczej w trakcie nauki, niż przez zmienne indywidualne. SNA oferuje nową, obiecującą metodologię badania przedmiotowych zjawisk.

Autorstwo badań:
Michał B. Paradowski*, Andrzej Jarynowski†, Jeremi Ochab‡, Chih-Chun Chen||, Karolina Czopek§, Magdalena Jelińska*, Agnieszka Cierpich¶
*Instytut Lingwistyki Stosowanej UW; †Instytut Badań Interdyscyplinarnych we Wrocławiu; ‡Zakład Teorii Układów Złożonych UJ; ||Engineering Design Centre, University of Cambridge; §Instytut Anglistyki UW; ¶Instytut Neofilologii Akademii Ignatianum